Sea Rangers varen straks ook internationaal uit voor duurzaam beheer van de zee

Sea Ranger Service
Nieuws |

Scheepvaart, visserij, windmolenparken: het wordt steeds drukker op de Noordzee. Om de economische activiteiten in balans te houden met het leven op en onder water is een extra oogje in het zeil nodig. Vrij letterlijk: want sinds kort vaart het zeilschip van Sea Ranger Service uit. Met aan boord jongeren op zoek naar nieuwe kansen en uitdagingen. Hoe vaart de Green Deal met dit sociaal-maatschappelijke randje?

Aan het roer van de Sea Ranger Service staat sociaal ondernemer Wietse van der Werf. In zijn professionele leven ging hij al aan de slag bij verschillende, internationale natuurorganisaties. Zo werkte hij mee aan de bestrijding van illegale visserij in de zeeën rond Noord-Afrika.

Sociaal en duurzaam doel

Het idee voor de Green Deal kwam van de beroemde Amerikaanse voorloper: president Roosevelts New Deal. “Tijdens de crisis van de jaren ’30 liet hij miljoenen werklozen nationale parken aanleggen. Dat had een positieve impact op de werkgelegenheid en op de natuur. Kansen voor zo’n ‘rood’ en ‘groen’ effect zag ik met de Sea Rangers ook. Doel is om jongeren door oud-militairen op te leiden tot Sea Ranger voor een duurzaam beheer van de Noordzee.”

Inspectiediensten ondersteunen

De rijksoverheid zag het idee ook zitten. Binnen een jaar ondertekenden 4 ministeries de Green Deal voor een 2-jarige pilot die eind 2020 afloopt. “We zijn er om allerlei inspectiediensten te ondersteunen”, zegt Van der Werf. Het gaat om beheer van beschermde zeegebieden. Om onderzoek, zoals naar emissies van de scheepvaart. Maar de Sea Rangers monitoren ook historische scheepswrakken om roof te bestrijden. “Omdat we met een zeilschip uitvaren, doen we dit volledig duurzaam. Ook bedrijven kunnen ons inschakelen, mits dit niet botst met onze duurzaamheidstaken.”

Aanmelden voor Sea Ranger

De eerste lichting Sea Rangers is inmiddels opgeleid. Een van hen is Maxim Berman. “Ik had altijd al iets met duurzaamheid en de zee. Maar na mijn studie ben ik in de valutahandel terechtgekomen. Toen ik door een hersenschudding thuis kwam te zitten, ontdekte ik dat ik toch iets anders wilde. Vlak voor mijn verjaardag zag ik de oproep voor Sea Rangers. Ik meldde me net op tijd aan. Ik was bijna een jaar te oud.”

Intens gelukkig

Na een pittige bootcamp van 5 weken mocht Maxim aan boord blijven. Hij bleek de juiste dosis motivatie, inzet en discipline te hebben om met het 24 meter lange zeilschip uit te varen. Soms bij nacht en ontij. “Wat me nooit overkwam op kantoor gebeurde nu: ik keek uit het raam van het schip en was intens gelukkig. Omdat ik mee mag helpen aan een duurzame economie op zee.” Normaal gesproken keer je na je werk als Sea Ranger terug aan wal voor een baan op de arbeidsmarkt. Maxim mag blijven. “Ik ga nieuwe Sea Rangers coachen in ons groeiende takenpakket.”

Internationaal franchiseprogramma

Ondertussen vaart ook Van der Werf uit. “Ik ben een franchiseprogramma aan het opzetten om de Sea Ranger Service in meerdere landen uit te rollen. We hebben een uniek concept te pakken voor de groeiende economie op zee. Met 7 landen heb ik al concreet contact.”

Meer weten?

Green Deal ‘Sea Ranger Service’

Kijk ook naar:
Community of Practice Noordzee