Header menu

naar homepage Dienst ICT Uitvoering Ministerie van Economische Zaken

Green Deal Circulaire Denim

Kleding van spijkerstof is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. In Nederland verkopen we ieder jaar zo’n 21 miljoen paar jeans. Maar wereldwijd wordt slecht 63% van de gemaakte jeans verkocht. Zonde, want voor elk paar jeans is gemiddeld 8.000 liter water nodig. Ook wordt niet meer dan 0,1% van de afgedankte kleding opnieuw gebruikt voor producten van hoge kwaliteit. Hoog tijd om de denimproductie te verduurzamen. Met de Green Deal Circulaire Denim, ook wel de Denim Deal genoemd, willen koplopers in de hele textielsector hun keten sluiten.

Uitdaging

Wereldwijd groeit de vraag naar katoen. Dat legt een grote druk op zeldzame materialen, water en energie in productielanden. Op hetzelfde moment is er een groot teveel aan afgedankt textiel dat we steeds minder opnieuw gebruiken. Er is een systeemverandering nodig om minder te verspillen en meer te hergebruiken en te recyclen. Want dat is schoner, veiliger en gezonder voor ons allemaal.

Oplossing

Nederland kan laten zien dat een circulaire textielmarkt mogelijk is. De wereld ziet regio Amsterdam als een populaire denimplek. Als overheden, organisaties en ondernemers strategisch samenwerken, kunnen we de vraag naar en het aanbod van hoge kwaliteit gerecyclede stoffen en draden vergroten. Een belangrijke stap is om denim goed te verzamelen, sorteren, snijden en schoon te maken. Zo ontstaat er een gezonde markt voor circulair ondernemen, waarin we minder verspillen en vervuilen.

Doel

Het doel van de ‘Denim Deal’ is om met een samenwerking van koplopers de kringloop van denim te sluiten. Het gaat om verwerkers van textielafval, vervezelaars, weverijen, producenten, merkeigenaren, detailhandelaren en overheden. Zij zorgen voor meer gerecyclede katoenvezels van hoge kwaliteit in nieuwe jeans en andere denim kledingstukken. Met die aanpak zetten zij zo snel mogelijk een nieuwe standaard in de industrie. Waarin het normaal is om opnieuw gebruikt materiaal in nieuwe denim stoffen te gebruiken. Wat zij in deze Green Deal leren, gebruiken ze om de standaard verder te verhogen.

Resultaten

Partijen in deze Green Deal voerden zelfstandig en samen activiteiten uit. Wat er is bereikt:

  • Het aantal jeans met 20% PCR op de Nederlandse markt steeg van 8% in 2020 naar 41% in 2022. Een enorme stijging. Deelnemende merken en retailers brachten in totaal 1,5 miljoen jeans op de Nederlandse markt. Hiervan bestonden 593.688 jeans (41%) uit minimaal 20% PCR-katoen. Wel is dit in verhouding met het aantal jeans dat elk jaar op de Nederlandse markt komt nog een klein deel.
  • In 2020 bestond 13% van de jeans die de deelnemers wereldwijd maakten uit 20% PCR-katoen. Bij de jeans die de deelnemers in 2022 wereldwijd maakten, was dit minimaal 53%. 
  • De deelnemers verzamelden de lessen uit de Denim Deal in het boekje 'Denim Deal – Lessons of the Denim Deal 2020-2023'. En ze maakten een rapport over de technische mogelijkheden van post-consumer gerecycled katoen in denim. Download beide documenten hieronder. In 2024 komt het laatste monitoringsrapport over 2023 uit.
  • Deelnemers namen zelf het initiatief om een internationaal vervolg op deze Green Deal te ontwikkelen: de Denim Deal 2.0.

Meer weten?

Green Deal Circular Denim
Denim Deal

Downloads