Green Deal Circulaire Denim

Denimkleding is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. In Nederland worden zo’n 21 miljoen paar jeans per jaar verkocht. Maar wereldwijd wordt slecht 63% van de geproduceerde jeans verkocht. Zonde, want voor elk paar jeans is gemiddeld 8.000 liter water nodig. Bovendien wordt niet meer dan 0,1% van de afgedankte kleding opnieuw gebruikt voor hoogwaardige producten. Hoog tijd om de denimproductie te verduurzamen. Met de Green Deal Circulaire Denim, ook wel de Denim Deal genoemd, willen koplopers in de hele textielketen de kringloop sluiten.

Vraagstuk

Wereldwijd groeit de vraag naar katoen. Dat legt een grote druk op schaarse grondstoffen, water en energie in productielanden. Tegelijkertijd is er een groot overschot aan afgedankt textiel dat steeds minder wordt hergebruikt. Er is een systeemverandering nodig om minder te verspillen en meer te hergebruiken en te recyclen.

Oplossing

Nederland kan laten zien dat een circulaire textielmarkt mogelijk is. De regio Amsterdam wordt gezien als een hotspot van denim in de wereld. Als publieke en private partijen strategisch samenwerken, kunnen ze vraag naar en aanbod van hoogwaardig gerecyclede vezels vergroten. Een belangrijke stap is om denim goed in te zamelen, te sorteren, te snijden en schoon te maken. Zo kan een gezonde markt ontstaan voor circulaire bedrijvigheid, waarin verspilling en vervuiling wordt teruggedrongen.

Doel

Het doel van de ‘Denim Deal’ is om met een samenwerkingsverband van koplopers de kringloop te sluiten. Het gaat om textielafvalverwerkers, vervezelaars, weverijen, producenten, merkeigenaren, detailhandelaren en overheden. Zij bevorderen de toepassing van hoogwaardig gerecyclede katoenvezels in nieuwe jeans en andere denim kledingstukken. Met hun aanpak willen zij zo snel mogelijk toewerken naar een nieuwe industriestandaard waarin het normaal is om gerecycled materiaal te gebruiken in nieuwe denim stoffen. Wat zij in deze Green Deal leren, gebruiken ze om de standaard verder te verhogen.

Beoogde resultaten

Partijen in deze Green Deal voeren individueel en gezamenlijk activiteiten uit waardoor:

  • denim kledingstukken voor minimaal 5% bestaan uit door de consument gebruikt en gerecycled materiaal (PCR), waarbij het gaat om de jaarlijkse collectie van merkeigenaren en detailhandelaren;
  • merkeigenaren en detailhandelaren hun vraag naar gerecycled denim op een nog hoger niveau kunnen vastleggen in eigen routekaarten en de markt hiertoe uitdagen;
  • merkeigenaren en detailhandelaren samen 20% PCR-katoenvezels in 3 miljoen jeans toepassen gedurende de looptijd van deze Green Deal.

Downloads